Keltisch

't Keltisch Draakje

Studenten over: Bezoek van de Ierse Ambassadeur

door: Marieke Rotman

Groupphoto of several people and some facsimiles

Groepsfoto met studenten en medewerkers in de Universiteitsbibliotheek. In het midden conservator Bart Jaski en ambassadeur Brendan Rogers.

Op dinsdag 14 februari bracht Brendan Rogers, de ambassadeur van Ierland in Nederland, een bezoek aan onze opleiding. De studenten mochten onderdeel uitmaken van dit bezoek, en een paar bestuursleden van S.V. Asterix mochten zelfs onderdeel zijn van het welkomstcomité. Een hele eer natuurlijk!

Rosalie Derickx, Zoë Voss en ik mochten als vertegenwoordiging van Asterix de ambassadeur ontmoeten. Toen we aankwamen zagen we gelijk al allemaal mensen die er best belangrijk uitzagen. Slik. We stelden ons voor en het ijs was snel gebroken. De ambassadeur bleek een vriendelijke man die ons enthousiast vragen stelde over hoe lang we al studeren en wat ons favoriete onderwerp is dat we behandeld hebben. Toen Rosalie “de Táin” (de Táin Bó Cúailnge) zei, vertelde hij dat hij uit het gebied komt dat een belangrijke rol speelt in dat verhaal. Dat vonden we helemaal leuk. Na het voorstelrondje kreeg de ambassadeur een rondleiding door de universiteitsbibliotheek, en wij gingen graag mee. Er werd ons van alles verteld over de collectie van Keltische boeken en hoe de bibliotheek eerst onderdeel was van een paleis van de broer van Napoleon. Vervolgens zagen we Bart Jaski staan met drie hele grote boeken uit de Speciale Collectie van de universiteitsbibliotheek.

People standing over facsimiles

Student Rosalie kijkt mee naar de facsimiles van de Book of Ballymote en de Pauline Epistles

Bart vertelde de ambassadeur over de facsimile’s en het middeleeuws manuscript waar de universiteit erg trots op is. Wij, de studenten, voelden ons net kinderen in een snoepwinkel. We probeerden een glimp van al het moois te zien en gelukkig werd ons aangemoedigd om een stukje dichterbij te komen staan. We vroegen Bart aarzelend of we het manuscript mochten aanraken en waren door het dolle heen toen hij zei dat het wel even mocht (maar uiteraard alleen met schone handen!). Vervolgens gingen we een kijkje nemen bij een les van docent Luciana, die het over koning Arthur had. Daar vloeide een interessante discussie uit voort.

People standing on a balcony surrounded by bookshelves

De ambassadeur tijdens de rondleiding door de Universiteitsbibliotheek.

Na deze leuke middag was de borrel, waarvoor alle studenten van de opleiding en alle Ierse studenten van de universiteit waren uitgenodigd. Onder de studenten werd deze borrel ook wel de ‘date met de ambassadeur genoemd’ omdat het natuurlijk ook Valentijnsdag was. De ambassadeur gaf een mooie speech en de docenten van de opleiding waren er ook. Toen ik de kans kreeg om hem weer te spreken vroeg ik hem hoe hij eigenlijk ambassadeur is geworden. Hij vertelde over zijn carrière en in welke landen hij allemaal heeft gewerkt. Ontzettend boeiend! Daarbij gaf hij me ook inspiratie voor mijn eigen toekomstplannen door het noemen van een mogelijke stage. Al met al een heel geslaagde dag. Toen ik die avond thuis kwam bij mijn huisgenoten zei ik dan ook vol enthousiasme: “moeten jullie eens horen wat ik vandaag toch heb meegemaakt!”.

De foto’s zijn gemaakt door Matías Repetto Bonpland.