100 Jaar Keltisch: wat is er allemaal gebeurd?

Het zal rond 2017 geweest zijn dat een klein clubje docenten en alumni van de opleiding Keltisch bij elkaar kwam met het idee een jubileumjaar voor de opleiding te organiseren in 2023. Dat jaar zou Keltisch als leerstoel in Utrecht 100 jaar bestaan, en dat leek ons wel een feestje waard. Het voelde toen nog mijlenver weg, en dus heel haalbaar. We hadden veel plannen, wisselend van wild tot gematigd wild, die uiteindelijk niet allemaal gerealiseerd zijn (Keltische flashmob iemand?!).

Als we nu echter, vanuit 2024, terugkijken op het jubileumjaar kunnen we toch zeggen dat een hoop van die plannen (zelfs een paar van de wilde!) gelukkig wel zeker werkelijkheid zijn geworden. Omdat het allemaal voorbijgevlogen is, leek het ons goed om nog even een korte (samenvattende) terugblik te plaatsen op dit bijzondere jaar. Wat hebben we eigenlijk allemaal gedaan, en wat is er allemaal uit dit jaar ontstaan? Omdat er al een mooie beschrijving van het evenement te vinden is op de website van de Stichting A. G. van Hamel, beperk ik mij hier tot de tastbare resultaten van het jubileumjaar, ontstaan uit het enthousiasme en de inzet van vele onderzoekers, docenten, studenten, stagaires en vrijwilligers. Veel lees-, kijk-, en luisterplezier!

• De eerste biografie van de eerste hoogleraar Keltisch in Nederland, Anton Gerard van Hamel. Gepubliceerd in samenwerking met de Stichting A. G. van Hamel en de Ierse Ambassade van Nederland. Nu Open Access beschikbaar in het Engels en het Nederlands.
  • Een interview over de banden tussen de opleidingen Gender Studies (voorheen Vrouwenstudies), Taal en Cultuurstudies, en Keltisch met dr Leni van Strien en prof. Berteke Waaldijk in het Tijdschrift voor Genderstudies.
  • De podcast ‘Op Zoek naar de Draak’, door stagaires Darina Knoops en Marieke Rotman, onder leiding van Nike Stam. Te vinden op Spotify, Soundcloud, en de website van de opleiding. Tune door Silvan van der Zwaag (vergeet ook niet de fantastische trailer te bekijken!) .
  • Vier banners over de geschiedenis van Keltisch in Nederland, gemaakt door stagair Mícheál Mac Gearailt

IMLÉ san Ísiltír

• Het grootste congres van de Keltistiek (International Congress of Celtic Studies) werd naar Utrecht gehaald: honderden deelnemers, vijf keynotes, een uitgebreid cultureel programma, en zes excursies naar verschillende plaatsen in België en Nederland; de Livestreams van de plenaries van het ICCS zijn hier terug te kijken.
  • Samenwerkingen met Atria, De Fryske Akademy, de Ierse Ambassade Den Haag, de VVAO, de Stichting A. G. van Hamel voor Keltische Studies, de Universiteitsbibliotheek Utrecht, Stwnsh SC4, Studievereniging Asterix.
  • Fondsen verkregen van Het Maartje Draak Fonds/KNAW; JAN/Utrechts Universiteitsfonds; Gilles Hondius Foundation; Kattendijke Drucker Stichting; Fentener van Vlissingenfonds; Irish Embassy tot he Netherlands, the Hague; Prof. Van Winterfonds; K. F. Heinfonds; Gael Linn; TG 4.
  • We zijn ook trots om te vermelden dat er uit de Grote Alumnireünie een collab is ontstaan tussen de bands Kelten Zonder Grenzen en Cesair!