Kelten in het Wild: Nielke Kapteijns

Nielke looking into the camera with a smile and hands on her hips

Foto door de Beeldenbouwerij

In de serie ‘Kelten in het Wild’ laten we alumni van de opleiding aan het woord over hoe het hen vergaat in het wild: wat vonden zij ervan om Keltisch gestudeerd te hebben en hoe heeft dat hun verdere levensloop beïnvloed? Voor onze negende aflevering: Nielke Kapteijns, afgestudeerd voor haar BA Keltisch in 2010 en voor haar MA Europese Letterkunde van de Middeleeuwen en Renaisance, track Middeleeuwen, in 2011 (alletwee in Utrecht).

Als middelbare scholier had ik veel moeite met het uitkiezen van een opleiding. Er was veel dat ik interessant vond, maar er was niks wat er echt uitsprong voor mij. Totdat ik op een middag weer gefrustreerd achter de computer was gekropen om naar studies te kijken en op de studie Keltische Talen en Cultuur stuitte. Dat sprak me meteen aan! Gelijk had ik de open dag bezocht en een meeloopdag gevolgd. Dit voelde goed en was de studie die ik moest gaan doen; mijn ouders waren zelfs jaloers op mij dat in hun tijd deze studie nog niet bestond.

Keltisch voelde als een warm bad, een hechte familie, en alle andere clichés die je maar kunt verzinnen, maar het is wel waar. Het was fijn om met een groep mensen dezelfde interesses te hebben die je kon delen over de nodige pinten Guinness in de Mick. Asterix vond ik een fijne, enthousiaste studievereniging waarmee we allerlei gezellige activiteiten en reizen hebben meegemaakt. Mijn bestuursjaar in de vereniging heb ik dan ook als erg leuk en leerzaam ervaren, het mede-organiseren van filmavonden en uitstapjes lag mij wel.

De studie zelf was voor mij erg wennen. Omdat ik op de middelbare school nooit Latijn of Grieks had gehad was ik het helemaal niet gewend om te werken met verschillende naamvallen en vervoegingen van zelfstandige naamwoorden. Het eerste cijfer dat ik terugkreeg voor een tussentijdse toets zal ik nooit vergeten, een 4,2. Daar was ik erg van geschrokken – ik was bang dat ik helemaal niet geschikt was voor deze studie. Maar gelukkig is dat uiteindelijk helemaal goedgekomen. Ik vond het heerlijk om door middel van de taal dieper in de Ierse en Welshe verhalen te duiken.

Na mijn studie Keltisch, en de master Middeleeuwse Studies, heb ik een hbo-master Museologie gedaan, omdat ik merkte dat ik iets praktischer wilde dan een baan in de wetenschap. Daarna heb ik 4,5 jaar met veel plezier bij boekhandel Broese gewerkt als Boekverkoper/Medewerker Klantenservice. Sinds september 2021 werk ik voor Uitgeverij Educatief waar ik verantwoordelijk ben voor het productieproces van allerlei verschillende studieboeken. Ergens vind ik het jammer dat ik al jaren helemaal niks meer met Keltisch heb gedaan, maar wat mij betreft is het niet erg. Ik vind mijn werk nu erg leuk en ik heb nooit spijt gehad van de keuzes die ik gemaakt heb. Tijdens mijn studie heb ik veel geleerd en plezier gehad, en stiekem neem je toch altijd dingen van je studie mee in je werk ook al is het niet één op één gerelateerd.

Binnenkort heb ik een reis naar Wales op de planning staan, dus misschien moet ik mijn Welsh maar eens gaan afstoffen.